Beleef, test en bestel

Een experience center dat fietsmerken meer grip geeft op het veranderende koopgedrag van consumenten. En dat die consumenten méér biedt dan een productaanbod. Dat is de gedachte achter De Fietser in Ede, waarmee initiatiefnemer Accell Nederland jaarlijks 50.000 bezoekers wil trekken. Vanaf zaterdag 12 november 2016 open voor publiek. Info: www.defietser.nl.

Het idee voor De Fietser speelde al een paar jaar, vertelt Wouter Jager, algemeen directeur Accell Nederland – de groepsorganisatie van onder andere Batavus, Koga, Sparta, Juncker, Van Nicholas, Loekie en XLC. “Tegenwoordig oriënteert 85% van onze klanten zich op internet. Soms besluiten ze dan later bij een fietswinkel langs te wippen. Maar die fietswinkel heeft vaak niet het model staan waar je als klant zo enthousiast over bent geworden.” Want een hele merkcollectie in huis halen, blijkt voor veel dealers te kostbaar. Het gevolg: een gefrustreerde klant die verder moet zoeken of online gaat kopen.

Aan huis

“Bijna 20% van de jaarlijkse verkochte 1.000.000 nieuwe fietsen wordt nu al aan huis afgeleverd, vooral kinder­fietsen. Een percentage dat snel zal oplopen naar 25% en zal uitbreiden naar andere fietssegmenten,” verwacht Jager. Dat gaat ten koste van het aantal fietswinkels, waarvan de kleinere het steeds moeilijker krijgen. “Zo’n 15 jaar geleden telde ons land nog 2.000 fietsspeciaalzaken, nu 1.400. Dat aantal zal de komende jaren verder verminderen.”

Interactieve showroom

Met het experience center wil Jager de customer journey gladstrijken. Een soort interactieve showroom waar mensen de complete collectie van de Accell merken kunnen bekijken, beleven en uitproberen. En een bestemming voor een half dagje uit, die voor Accell Nederland een belangrijk onderdeel van de nieuwe omni-channel strategie is. Van het familiemerk Batavus en het kids merk Loekie, tot de sportieve en exclusieve fietsen van Koga, het innovatieve e-bike merk Sparta en het high-end titaniumjuweel Van Nicholas. Ook de sportieve merken Ghost en Haibike zijn aanwezig. Een fiets bestellen, ja dat moet uiteindelijk ook kunnen. Aansluitend op te halen bij de dealer van je keuze, of thuis af te leveren. Beleef, test en bestel: dat idee. Prachtig, maar hoe en waar te beginnen? In ieder geval niet langs de snelweg, want tussen de uitlaatgassen past zo’n fiets experience center niet. Jager: “Ik hoorde dat het bureau DST samen met een Brabantse gemeente bezig was aan een soortgelijk experience centrum. Dat plan ging niet door en zo vonden wij elkaar.”

Beleef, test en bestel

Erfgoed

Een locatie vonden ze via de Stichting BOEi, die industrieel en cultureel erfgoed herbestemt. Kerken, fabrieken, scholen en dergelijke: zo ook de monumentale ENKA-fabriek. “Op de Veluwe, midden in het fietsvriendelijke groen van de Ginkelse Heide en vlak bij het station Ede-Wageningen.”
De voormalige Nederlandse Kunstzijdefabriek was ooit de grootste fabriek van ons land, vooral bekend van de kunststofsponzen en zemen. In de hoogtijdagen werkten er 5.200 mensen. In 2002 sloot de fabriek. Een groot deel ervan maakte plek voor gezinswoningen. Maar een nieuwe gebruiker voor de enorme L-vormige Westhal, een rijks­monument van 9.000 vierkante meter uit 1922, nee, die meldde zich niet. Jager: “Een bouwval was het. Maar we zagen direct potentie.”

Beacons

Die monumentale locatie is nu een sfeervol decor voor de fietsbeleving die De Fietser biedt. Want daar draait het vandaag binnen de voormalige nylonfabriek om. En die beleving begint al online, zegt Jager. “Wanneer bezoekers vooraf de app van De Fietser downloaden, worden ze bij binnenkomst automatisch begroet. 400 beacons begeleiden je door het gebouw op basis van je webbezoek. Heb je op de site vooral informatie opgevraagd en pagina’s bekeken over mountainbikes, dan leiden die interactieve bakens je bijvoorbeeld vanzelf naar alle merken met mountainbikes.”

Alpe d’Huez

In de enorme hal heeft elk merk een paviljoen. Je kunt onder meer de ‘future bike’ van Sparta bekijken, en op een Koga SEG de Alpe d’Huez virtueel beklimmen. Op het e-bike plein leer je alles over elektrisch fietsen. In De Fietser tonen alle merken hun nieuwste modellen. Verder zijn er limited editions en als ballenbak voor de kleintjes is er een speelse Loekie-hoek. Het hoogtepunt is de testbaan van een halve kilometer waar je alle fietsen kunt proberen. Medio 2017 kunnen bezoekers ook specials huren voor een tocht over de Veluwe, en komen er MTB-clinics. En dat allemaal eigenlijk als een groot cadeautje naar de vakhandel.

Fietsland

Rond al die merken is er ook meer dan genoeg te beleven. Het fiets-thema doordrenkte restaurant, bijvoorbeeld. Of de film Nederland Fietsland, in het eigen filmtheater. Feel good-kijkplezier van een kwartiertje met een hoog Bert Haanstra-gehalte. Of bezoek het compactmuseum dat je laat ontdekken waarom Nederland eigenlijk zo fiets-minded geworden is.

Band met dealers

Jager: “Met onze merken en e-bikes zijn we marktleider in Nederland. Met De Fietser willen we de band met onze dealers versterken. Die kunnen hier op maandag en dinsdag terecht voor introducties, support en trainingen. De overige dagen van de week zijn we open voor het publiek. Ook dan zijn we er eigenlijk voor onze dealers. We hopen immers van bezoekers kopers te maken en veel leads naar onze dealers te brengen.”

Vragen?

Wij staan altijd klaar om uw vragen te beantwoorden.