Corporate innovation centres: trend of geen trend?

Innovatie. Het is op dit moment een van de meest gehoorde termen op de werkvloer bij een gemiddelde corporate. Veelal geladen met woorden als virtual reality, blockchain, big data en internet of things. En dit innoveren gebeurt vaak in een eigen toegewijde ruimte: ABN Amro heeft een Innovation Centre, ING een Innovation Studio en Philips een heuse Innovation Campus. Maar wat is dit precies en wat doet men in deze centres, studio’s of campussen? En misschien belangrijker: zijn deze ruimtes méér dan een trend?

Wij maken het bijna dagelijks mee; enthousiaste bedrijven die de wens uitspreken om een eigen innovation centre te realiseren. Dus van een trend is zeker sprake. Maar als wij in een eerste gesprek de doelgroepen en functionaliteiten samen verkennen, wordt deze wens meestal niet snel concreter. Het gesprek blijft vaak hangen in termen als ‘multi purpose’, ‘co-creatie’, ‘disruptie’, ‘operational excellence’ en ‘de klant centraal stellen’. En dan bij voorkeur gericht op b2b, b2c én intern. Kortom, een centre met van alles voor iedereen. Dit is geen sterke basis om op voort te bouwen en dat is zonde, want hierdoor sneuvelt een dergelijk initiatief in veel gevallen vroegtijdig.

Gelukkig zijn deze bedrijven bij ons wel aan het goede adres. Door kritische vragen te stellen en tussen de regels door te lezen, vinden we vaak de vraag achter de vraag en kunnen we focus aanbrengen. In negen van de tien gevallen komen we samen met de bedrijven uit bij een van de volgende twee typen innovation centres:

Een innovation centre als tool voor marketing en sales

Deze centra zijn primair gericht op b2b, met als doel de klant onderdompelen in een persoonlijke beleving om zo brand preference te creëren en sales een boost te geven. Dit soort centra zijn vaak geregisseerde belevingen die tot een bepaalde hoogte op maat worden gemaakt voor iedere klant. Een klant komt hier één of enkele keren. Het effect van deze centra is meestal goed meetbaar in omzet bij de bezoekers van het centrum. Een voorbeeld hiervan is het door ons ontwikkelde G4S Innovation Centre in Utrecht. Door dit centre heeft G4S met 98% van hun doelgroep betere gesprekken kunnen voeren. Naast dit effect zorgt het centre ook voor een imagoverandering. G4S wordt niet langer meer gezien als het bedrijf met die geldwagens maar als ‘totaalontzorger’ op het gebied van cash-solutions.

Een innovation centre om creatieve processen te faciliteren

De tweede groep zijn innovation centra waarin creatieve processen worden gefaciliteerd. Meestal hebben deze centra een gecombineerde doelgroep van b2b en intern. De focus ligt in deze centra niet op marketing en sales maar op het samen ontwikkelen van nieuwe producten of diensten door co-creatie met of zonder de klant. Deze centra zijn vaak niet geregisseerd, non-corporate en flexibel van aard. Elk bezoek is anders en soms verandert het complete centrum van identiteit voor een nieuw project. In dit soort centra kunnen gebruikers weken, soms wel maanden aan het werk zijn. Het succes van dit soort centra is vaak niet af te lezen aan omzet maar aan feedback van zijn gebruikers. Met andere woorden: hoe goed faciliteert het centrum de innovatieprojecten? Een voorbeeld hiervan is het Design Thinking Center in Amsterdam. In dit centre komen dagelijks innovatie teams van verschillende bedrijven samen om nieuwe oplossingen te bedenken, te ontwerpen en te creëren. Een sessie in een flexibele en onalledaagse ruimte zorgt voor een breuk met de dagelijkse routine. Het belangrijkste effect: er wordt op een andere manier gedacht dan in de gebruikelijke werkomgeving.

Als bedrijf is het dus belangrijk te weten wat je precies wilt en voor wie. Om te voorkomen dat je eindigt met een schaap met vijf poten, adviseren wij keuzes te maken. Je kunt beter op een succesvol innovation centre voortbouwen dan de ambitie nastreven om in één keer alles voor iedereen te willen zijn. Ook is het heel verleidelijk om in te spelen ‘op de trend’, dit resulteert vaak in een generiek centrum gevuld met buzzwoorden van dit moment. Probeer daarentegen te denken vanuit de kracht en het DNA van jouw organisatie, wat die ook moge zijn. Hierdoor voorkom je dat je een te trendgevoelig en niet authentiek centrum creëert. Belangrijk is dus om je af te vragen: waar maken wij het onderscheid en wat maakt ons bedrijf uniek? Alleen dan creëer je een centrum dat niet met de massa meebeweegt en méér is dan een trend.

Victor Schade, experience designer & visualiser bij DST

Wil je meer weten over innovation centres of heb je interesse in een bezoek aan een van de door DST ontwikkelde centra? Sluit je dan aan bij een van onze inspiratietrips of workshops.

Auteur

Victor Schade

Experience designer & visualiser

Vragen?

Wij staan altijd klaar om uw vragen te beantwoorden.