Het knisperboekje als persoonlijke beleving

Ik vind het altijd weer moeilijk om een cadeautje te bedenken voor een pasgeborene. Volgens mij is een nieuwe wereldburger zelf met andere dingen bezig dan dat ik langskom en wat voor cadeautje ik meebreng. Maar voor de ouders wil je toch een beetje leuk voor de dag komen. Omdat ik me altijd nogal onzeker voel over maat, kleur en design van kledingstukken, heb ik mijn toevlucht gezocht tot het knisperboekje als kraamgeschenk. En het was zo’n knisperboekje waar ik aan moest denken toen ik pas geleden het boek in handen kreeg dat is uitgebracht ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van De Stijl én de opening van het fraai gerestaureerde hoofdkantoor en Rietveld-gebouw van vastgoedontwikkelaar VanWonen in Zwolle. Een heus knisperboekje voor volwassenen.

Een knisperboekje laat de kleine mens op verschillende manieren de wereld ervaren. Sommige ‘bladzijden’ zijn van zachte stof, andere van glad materiaal. Weer andere maken geluid, oftewel ‘knisperen’. Vandaar de naam. De boodschap van dit geschenk is, meer nog aan de ouders dan aan hun baby: je kunt niet vroeg genoeg aan een boek beginnen. Maar ook: ervaar en geniet van de veelzijdigheid van het leven. Het leven als experience en het boek als middel daartoe. Zoiets.

Het boek Van de stijl van Rietveld naar de nieuwe stijl VanWonen (waar DST een bijdrage aan leverde) bevat een variatie aan historische informatie, anekdotes, persoonlijke verhalen, krantenknipsels, enzovoort. Een knisperboekje voor volwassenen, waarbij elke bladzijde die je omslaat een nieuwe sensatie oplevert. Wat mij betreft dus een echte experience.

Ik zat ooit als leerling op het Hervormd Lyceum West in Amsterdam en kreeg daar Nederlandse les van Tom van Deel. Van Deel was jarenlang recensent voor Trouw, schrijft zelf prachtige gedichten (zoals onder meer blijkt uit zijn laatste bundel Herfsttijloos), maar hij was bovenal degene die mij de liefde voor taal in het algemeen en gedichten in het bijzonder heeft bijgebracht. Hij was het ook die in 1972 in opdracht van warenhuis V&D ‘Brokkelpak’ samenstelde: “Een boek vol verhalen, gedichten, puzzels, spelletjes, prentjes en wetenswaardigheden.” Een uitgave met belevenissen “voor elk wat wils”, aansluitend bij de gevarieerde interesses van mensen, hun diverse achtergronden en hun verschillende manieren van willen en kunnen leren. Rekening houdend dus met de diversiteit van de doelgroep. Zoals we dat ook bij DST doen als we een experience ontwikkelen of via het onderwijs met jongeren communiceren.

Er worden nog steeds boeken gelezen. Daarnaast beschikken we over nieuwe media en experiences die ons dankzij onze verbeeldingskracht eveneens meenemen naar andere, soms virtuele werelden. Ook nemen we leerlingen bij bedrijfsbezoeken en excursies letterlijk mee naar de voor hen nog onbekende échte wereld. Dat is wat we doen bij DST: mensen de veelzijdigheid van onbekende facetten van het leven persoonlijk laten beleven. Voor verschillende opdrachtgevers, voor verschillende doelgroepen, op verschillende manieren. Altijd weer anders, altijd weer boeiend. Daarom werk ik nu al bijna 29 jaar bij DST: het blijft knisperen.

Peter Hansson, communicatiestrateeg en projectleider DST Jongerencommunicatie.

Wil je meer weten over experience? Sluit je dan aan bij een van onze inspiratietrips of workshops.

Referenties:

  • Van de stijl van Rietveld naar De nieuwe stijl VanWonen, VanWonen, Zwolle, 2017
  • Herfsttijloos Gedichten, T. van Deel, Querido, 2016
  • Brokkelpak: Een boek vol verhalen, gedichten, puzzels, spelletjes, prentjes en wetenswaardigheden, samenstelling door T. v. Deel, Vroom & Dreesman, Amsterdam, 1972.

Auteur

Peter Hansson

Communicatiestrateeg / projectleider

Vragen?

Wij staan altijd klaar om uw vragen te beantwoorden.