Experience als tool voor sales, marketing en communicatie

In Utrecht staat het eerste experience centre over cash management ter wereld. Bezoekers kunnen er alles leren over hoe ze hun geldstromen efficiënter en veiliger kunnen inrichten. Paul van der Knaap, Managing Director van G4S Cash Solutions: “In ons Innovation Centre kunnen we onze toegevoegde waarde als dienstverlener en onze expertise van betalingsprocessen tastbaar maken, en het volledige proces rond cashmanagement verduidelijken”.

Witter dan wit is de raamloze ruimte. In het midden  staat een witte Touch-tafel, omringd door even witte  als kekke designstoelen. Je waant je op de set van een  futuristische film, maar je bent in Utrecht, in het  Innovation Centre van G4S Cash Solutions. Daar leren  bedrijven en organisaties hoe ze hun chartale en elektronische geldstromen zo efficiënt en veilig mogelijk kunnen inrichten. En waar binnen die flow van geld-verwerking hun belangrijkste zorgpunten en uitdagingen liggen, vertelt Van der Knaap.

Cashmanagement inzichtelijk

Het beheren van contante geldstromen is voor onder-nemers moeilijk te doorgronden, weet Van der Knaap. Transport, efficiency, veiligheid en het voorkómen van  fraude zijn hierbij van groot belang. “Complexe processen zijn lastig uit te leggen in een brochure of verkoop gesprek, op een website of via powerpointpresentatie. In ons  Innovation Centre kunnen we bij ondernemers onze  toegevoegde waarde als dienstverlener en onze expertise van betalingsprocessen tastbaar maken, plus het volledige proces rond cashmanagement verduidelijken. Alle mogelijke keuzes in geldverwerking en -logistiek brengen we voor  hen aan een interactieve tafel tot leven.”

Why

Voordat bezoekers aan die interactieve ‘speeltafel’ plaats-nemen, hebben ze via een muur uitgebreid kennis kunnen nemen van de G4S-geschiedenis. De Why van G4S, in de woorden van Van der Knaap. De roots van G4S liggen in Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. Ook namen als Randstad Beveiliging (Randon), Geldnet en Muntcentrale Holland komen op de tijdbalk voorbij, voordat die met nog enkele bedrijven culmineren in G4S dat uitgroeit tot markt-leider wereldwijd op het gebied van beveiligings- en veilig-heidsoplossingen. “Onze business draait om vertrouwen.  Je moet als ondernemer eerst over een drempel, voordat  je iemand anders jouw geld in bewaring geeft. Hoe meer je je betalingsproces uitbesteedt, hoe groter dat vertrouwen moet zijn. Onze geschiedenis vormt de basis van dat  vertrouwen, en vertelt waarom we doen wat we doen.”

Martini

Na dit lesje Why draait de deur van het Innovation Centre open naar een soort privébioscoop met een hoog James-Bond gehalte, getuige ook de indrukwekkende bar. Daar even-wel geen martini’s, maar frisdrank, water en koffie. Plus  een serie gemakkelijke draaistoelen voor een muurbreed  projectiescherm waar Van der Knaap een even vermakelijke als informatieve film vertoont over geld en geldstromen.  En dan wacht dus die indrukwekkende hagelwitte How-ruimte met die interactieve ‘speeltafel’.

How

Op die tafel wordt eerst een animatie vertoond over de ‘ideale wereld’. In de wereld van G4S: eentje zonder vals geld, overvallers, fraudeurs, personeel met losse vingertjes en andere boeven; waar iedereen betaalt zoals hij dat wil en waar nimmer kasverschillen bestaan; en je altijd weet waar je geld is. Van der Knaap: “Dan stellen we de vraag: ‘wat zijn voor u de belangrijkste uitdagingen als het over geld gaat.’ Die uitdagingen hebben we in kaart gebracht via onze  7 C’s, ofwel de key Challenges: Crime Prevention, Customer Focus, Cashflow, Control, Cost Efficiency, Continuity en Convenience.”

Workshop

Met die C’s gaan bezoekers middels een workshop aan  de slag. “Tijdens die sessie bekijken we nadrukkelijk hun  huidige situatie van geldstromen om te beoordelen hoe ze hun cashprocessen efficiënter kunnen inrichten.” En dat  bevalt. Van een directeur van een pretpark en de senior  manager van een supermarktconcern tot een board-member van een tankstationketen en de eigenaar van een kapsalon: ze voelen zich allemaal aan de interactieve tafel thuis. “Omdat die niet technisch gedreven, maar  oplossingsgericht is. Samen ontwerpen we op basis van hun wensen en behoeften en alle mogelijkheden, een mindmap met informatie, inzicht en advies om hun  cashmanagementzorgen op te lossen. Of het nu om  digitaal of gewoon geld gaat.”

What

De experience eindigt in de What-ruimte waar een flink aantal kluizen, cash handling-, en vul- en afstortsystemen staat. Variërend van een groot backoffice bankbiljetten- en muntenafstortsysteem tot een klein en laagdrempelig Cash Afstort Service (CAS)-kluisje voor bijvoorbeeld broodjes zaken, tot self check-out automaten. Van der Knaap kent de opmars van het digitale betalingsverkeer, maar maakt zich geen  zorgen dat cash uit de portemonnaie zal verdwijnen. “Wat  te doen wanneer online betalingsmogelijkheden ineens  uitvallen? Dan is het toch wel handig als je cash in je binnen -zak hebt. Zolang er contant geld is, zorgen wij dat onze klanten daar zo veilig en efficient mogelijk mee kunnen omgaan”.

Maatoplossingen

Van der Knaap kwam in 2010 bij G4S Cash Solutions. Eerst als commercieel directeur, later als algemeen directeur. Zijn doel: het bedrijf met een duidelijker profiel op de kaart  zetten. Van der Knaap: “We werden gezien als een product- verkoper van waardetransport en kluizen. Niet als een bedrijf dat maatoplossingen bood voor je chartale betalingsverkeer. Om daar voor te zorgen, moesten we ons ook veel meer  profileren als dienstverlener, en die omslag is gelukt.”

Cash management experience

Steeds meer ondernemers weten de weg te vinden naar het Innovation Centre, het eerste experience centre ter wereld over cash management. Elke dag zijn er bezoekers om te  leren over het belang van geïntegreerde cashmanagement oplossingen. Bijvoorbeeld omdat ze fraude willen  verminderen of een veilige werkomgeving voor hun mede-werkers en een veilig klimaat voor hun klanten creëren.  “We hadden op onze vorige locatie een democentrum  met verschillende producten. Een soort showroom zonder  verhaal. Daar moesten we in 2013 weg, en dat bleek een blessing in disguise. Want hier in Utrecht kregen we de  ruimte voor een experience waarbij we gebruik konden  maken van onze 7 C’s.”

Autoriteit

Van der Knaap: “Het Innovation Centre helpt ons onze  klanten beter te begrijpen. Waar zitten mogelijke  problemen en hoe kunnen we die oplossen? Alle data die we via onze tafel verkrijgen, kunnen ons daarbij helpen. Daarbij bewijst  het Innovation Centre waar we als G4S Cash Solutions voor stáán. Dat we voorop lopen en een  innovatieve speler zijn. Ons experience centre is een  katalysator voor sales, marketing en communicatie.”

Wij organiseren regelmatig inspiratietrips naar G4S. Interesse in het bijwonen van een inspiratietrip? Kijk hier voor meer informatie.

Vragen?

Wij staan altijd klaar om uw vragen te beantwoorden.