Interactief productieproces als brand experience

Verleden, heden en toekomst. Je kunt het allemaal ervaren tijdens de Auping Experience. Met als bonus een interactieve wandeling door de productiehal waar verduurzaming, modulariteit en vraaggestuurd produceren tot leven komen. Een bezoek aan Deventer.

Hoog van boven bekijk je het productieproces. Kun je letterlijk de weg volgen van elke op maat bestelde matras die binnen 2 tot 3 weken aflever- en slaapkamerklaar is. Heel
anders dan vroeger toen Auping versnipperd lag over drie vestigingen, twee in Deventer en één in Eindhoven, en de ‘aflever’(productie)tijd van een bed of matras acht tot twaalf weken was. Dat moest anders, besloot Aart Roos in 2012 bij zijn aanstelling als nieuwe CEO. Tegenover één van de fabrieken in Deventer stond ook een oud pand leeg, geknipt voor een kantoor en kantinefunctie. Maar dan moest er wel een loopbrug komen om die twee gebouwen met elkaar te verbinden.

Grootste naaiatelier

Toch kwam die brug er niet. Het kloppend hart van Auping is namelijk de enorme productiehal met een houtfabriek voor de beddenframes, een staalfabriek voor de spiraalbodems en een naaiatelier, het grootste van Nederland. Daarom ook kwam in de fabriek de kantine. Een glazen ruimte waar je vanuit alle hoeken op de werkvloer beneden kunt kijken. Een plek waar kantoor en productie samenkomen, waar je kunt werken en natuurlijk lunchen of gewoon een kop koffie of thee drinken.

Belevingsruimte

In het kantoorgedeelte kwam een belevingsruimte waar medewerkers elkaar in ‘treincoupés’ voor werkoverleg en bilateraaltjes ontmoeten en bezoekers worden ondergedompeld in Auping-historie. Want dat was die andere stap die Roos wilde realiseren: het Auping-verhaal vertellen. “Storytelling zorgt voor een emotionele verbinding met een merk.” Binnen Auping voelde hij weinig trek dat verhaal te delen. Het merk stond stil, teerde vooral op successen uit het verleden en had nauwelijks oog voor nieuwe ontwikkelingen. Terwijl innovatie in het DNA van Auping zit. Bekijk op de interactieve tijdlijnwand maar eens de rijke geschiedenis van het bedrijf, die begint in 1887. In dat jaar krijgt kachelsmid Johannes Auping een vraag van het Amsterdamse Burgerziekenhuis of hij een bed kan ontwikkelen waarop patiënten echt eens fatsoenlijk en gezond kunnen slapen. Hij bedenkt de spiraalbodem en -matras en dat bleek een enorme innovatie. Tot die tijd liggen mensen in ziekenhuizen op slechtventilerende houten planken, en dat kan beter.

Auronde

En bij Auping bleven ze in de geest van Johannes Auping innoveren. Met het opklapbed – populair onder grote gezinnen in kleine huizen; de verstelbare bodem die omhoog en omlaag kan, zodat je ook rechtop in bed kunt zitten; en de Auronde van Frans de la Haye (1 miljoen exemplaren verkocht). Met nog meer iconische modellen te bekijken tijdens de Auping Experience waar je wonderwel ook veel Auping-stoelen ziet, van onder meer Marcel Breuer, Wim Rietveld, Ludwig Mies van der Rohe en Friso Kramer. Zonneklaar, Auping maakte van slapen een lifestyle product. In Deventer was dat niet langer een kille ruimte waar je rillend tussen de lakens kroop.

Auping Flow

De grootste attractie van de Auping Experience bevindt zich aan ‘de overkant’ zoals Roos het zegt. “In de fabriek maak je pas echt de connectie met de verandering die we als bedrijf hebben doorlopen.” Daartoe neemt Auping je eerst mee in de zogeheten Auping Flow waarbij je, verspreid over enkele tientallen meters, op speelse wijze kennis kunt maken met de making of van je eigen bed, matras of boxspring. Alle materialen kun je aanraken, voelen en ruiken. Wasbare tijk, comfort- en schouderzones, natuurlatex, pocketveren: gelukkig hebben ze bij Auping een nuttige app die je precies vertelt welke matras het beste bij je past, incluis een slaapcoach met tips, opdat je elke dag uitgerust en met het goede been uit bed stapt.

Balustrade

Noem die Auping Flow een soort voorspel voor de volgende stap van de experience: een wandeling over een balustrade die hoog door de verschillende fabriekshallen loopt. Van daaruit heb je goed zicht op het productieproces beneden en komen begrippen als verduurzaming, modulariteit en vraaggestuurd produceren pas echt tot leven. Ook dankzij onderweg verschillende interactieve panelen met filmpjes die verduidelijken wat je op afstand niet goed of op dat moment net iets minder goed kunt bekijken. Roos: “Zo kom je dieper tot de kern van onze producten en ons vakmanschap, met meer begrip voor de totstandkoming ook, en daarmee dichter bij het merk Auping zelf.”

Ranomi en hockey

Roos geniet zichtbaar van zijn rol als reisleider, hoe vaak hij het verhaal tijdens de experience ook verteld moet hebben. Aan lokale politici en andere gezagsdragers, retailers en verkopers, en verschillende schoolklassen uit de buurt. Ook de Nederlandse hockeyheren en -dames leerden er alles over het belang van een goede nachtrust, en slapen sindsdien op een Auping-matras. Daarmee volgden ze Ranomi Kromowidjojo en Sven Kramer die overal waar zij naartoe gaan een Auping-matras met zich meeslepen. Zijn enthousiasme werkte evenzo intern aanstekelijk op de bedrijfstrots en zorgde voor een hernieuwd zelfbewustzijn. Roos: “We durven weer vanuit het verleden naar de toekomst te kijken. Hier komen we vandaan, hier staan we en daar gaan we naartoe.”

Track and trace

Olympiërs, schoolkinderen, politici, retailers, je zou elke klant de Auping Experience willen bieden. Opdat die aan het einde van de wandelroute bij wijze van spreken met zijn eigen matras onder de arm naar buiten loopt. De ogen van Roos beginnen opnieuw te fonkelen. “Ja, zo’n track and trace, een app waarop je kunt zien in welk deel van het productieproces je nieuwe bed of matras zich bevindt, dat zou wel een mooi idee zijn.”

Wij organiseren regelmatig inspiratietrips naar de Auping Experience. Interesse in het bijwonen van een inspiratietrip? Kijk hier voor meer informatie.

Vragen?

Wij staan altijd klaar om uw vragen te beantwoorden.