Renze de Vries

Wat is het verhaal van jouw organisatie? Nee, ik bedoel niet je corporate story of je visie/missie. Ik bedoel ook niet je kernwaarden. Wat is je vertelbare verhaal. Het verhaal dat ook mijn oude tante in Friesland kan begrijpen en doorvertellen.

Het verhaal vormt de basis voor elke experience. En elke organisatie, elk merk zit vol met boeiende verhalen. Maar verhalen vertellen is verschrikkelijk moeilijk. Hoe krijg je de aandacht van je publiek? Hoe houd je die vast? Hoe zorg je dat ze jouw verhaal doorvertellen aan anderen? Dat is de essentie van ons werk. Dat blijft mij mateloos boeien.

Als gymnasiast werd ik gegrepen door literatuur en daarom ging ik Nederlands studeren. Als student ontdekte ik de kracht van filmverhalen en werd ik cinefiel. In 1988, na mijn studie, werd ik tekstschrijver in de reclamewereld en mocht ik zelf verhalen gaan schrijven.

Niet alles wat ik schreef was Nobelprijswaardig, maar er zat vast iets goeds bij. Want in 1994 werd ik directeur/partner bij een goed lopend reclamebureau. Dat ik in 2001 verkocht samen met mijn toenmalige partners. Leuke timing: drie maanden voor Nine Eleven. De reden? Ik zag dat de reclamebranche aan het eind van zijn levenscyclus zat.

In 2003 ontmoette ik Marcel Goossens en ben ik als mede-eigenaar ingestapt bij DST. Samen hebben we DST gebracht waar het nu is: het experience bureau. Mijn rol: meewerkend voorman binnen het team. En dan vooral in de beginfase van projecten: strategie, conceptontwikkeling. Schrijven doe ik nog steeds wel, maar nu vooral voor bidbooks en visiedocumenten.

Marcel Goossens

Projecten van de grond krijgen. Dat is mijn drive. Experience-projecten zijn complexe investeringen waarin veel processen samenkomen: sales, marketing, communicatie, R&D. Het is essentieel om met de juiste focus te beginnen. Zeker in deze tijd waar de commercie echt aan het veranderen is. Alles gaat veranderen aan de commerciële kant van de organisatie. Experience speelt daar een cruciale rol in, want het kan een enorme impuls geven aan sales.

Ik ben al van jongs af aan gegrepen door alles wat er te doen is op het snijvlak van sales, beleving en retail. Op mijn 18e was ik bedrijfsleider van een schoenenwinkel en ik wist daar de titel ‘’Bestlopende schoenenwinkel van Nederland’ in de wacht te slepen. Na mijn opleiding startte ik in de direct marketing bij MarktSelect. Ik heb daar in drie jaar véél opgebouwd en werd toen door een headhunter gescout om bij DST te gaan werken. De beste stap in mijn professionele carrière.

Sinds 1995 ben ik directeur/partner; sinds 2003 samen met Renze de Vries. We koesteren onze didactische roots, maar hebben het bedrijf wel een veel zakelijker smoel gegeven. Ik voorzie dat we de komende jaren vooral op het gebied van brand experience en business-to-business experience grootse dingen gaan bereiken. Op boardroom niveau begint men steeds meer de waarde van experience te zien als katalysator voor sales en new business. Onze projecten zijn daar het levende bewijs van.

 

Peter Hansson

Ik heb Andragologie gestudeerd, met als specialiteit Vormingswerk, gericht op houding- en gedragsverandering bij (groepen) mensen. Mijn afstudeeropdracht ging over de implementatie van gezond gedrag in het onderwijs, waarna ik tien jaar heb gewerkt in de gezondheidsbevordering. DST ontwikkelde in die tijd voor de Nederlandse Hartstichting een lespakket over gezondheid. Zo kwam ik 28 jaar geleden bij DST terecht.

Bij DST maak ik als projectleider deel uit van het team jongerencommunicatie. Dat heeft als focus de ontmoeting tussen de wereld van onze opdrachtgevers en de wereld van jongeren (en daarmee ook: het onderwijs). Met als resultaat: lespakketten, voorlichtingscampagnes, websites, gastlessen, excursies, enzovoort. Daarnaast begeleid ik organisaties bij (houding- en gedrags)veranderingsprogramma’s op het gebied van veiligheid, integriteit, klantvriendelijkheid, enzovoort.